Dinsdag 26-05-2015 - Reisverslag uit Vézelay, Frankrijk van Jos en Leon vereck - WaarBenJij.nu Dinsdag 26-05-2015 - Reisverslag uit Vézelay, Frankrijk van Jos en Leon vereck - WaarBenJij.nu

Dinsdag 26-05-2015

Blijf op de hoogte en volg Jos en Leon

27 Mei 2015 | Frankrijk, Vézelay

Dinsdag 26-05-2015.

Om 08.00 uur opgestaan, door een flink windje was de was droog. Een grote tafel en 2 stoelen geregeld zodat we weer met enig comfort konden eten.
Om 10.45 uur vertrokken we richting Nevers, het was prachtig fietsweer, niet te warm en de wind schuin van achteren. Wederom een prachtige kathedraal met modern glas in lood. als lunch een platte de jour, een soort gehaktbal met spek er om heen gewikkeld, sperzieboontjes en het bekende brood. Jos spreekt de Franse gewoon in het Limburgs aan die daar natuurlijk niets van snappen. Plotseling werden we in het Limburgs aangesproken, het bleek een eigenaar van een refuse te zijn die ons uitnodigde om bij hem te slapen, dit was zo'n 50 km. Verder op.
Na het eten de kerk opgezocht waar Bernadette uit Lourdes ligt opgebaard.
Onderweg fietsten we over een naviduct dat over de Loire liep, een imposant gezicht!
In Apremont gestopt, volgens vele een van de mooiste dorpjes van Frankrijk.
Om 18.00 uur aangekomen in de refuse Nos Repos, waar een Frans echtpaar en een Duitser reeds gearriveerd waren. Na een welkomst drankje lekker gedouched en aan geschoven aan tafel. Barbecue staat vandaag op het menu, aangevuld met een frisse salade, koude gemende pasta en een kan rode wijn. We lieten het ons smaken en dan komen de verhalen die René (van oorsprong uit Nieuwenhagen) vertaalde naar het Frans echtpaar om hen niet helemaal uit te sluiten. Eega Hannie noemt hem een pelgrimfiel, helemaal bezeten van het pelgrimeren.
Nadat de lopers rond 22 uur naar boven gingen pitten en wij stil moesten zijn, zijn we bij hen in de huiskamer verder met de discussie gegaan tot na 0,0 uur, en in het donker (licht van de tablet) naar bed in ons "kabouter hoekje", chaumiere lutin plouf plouf.

• 27 Mei 2015 - 09:56

Petra Van Eck:

Hoi,

Het klinkt nog steeds heel gezellig! Blij te horen.

En nee, ik ken ook geen Frans.

• 27 Mei 2015 - 20:49

Bert:

Erg leuk dat jullie een Pelgrimfiel tegengekomen zijn. Met zijn brok ervaring zullen inderdaad (met een goed glas wijn erbij) de verhalen vanzelf naar boven geborreld zijn ;-)

Ach en ook de Fransen praten "plat" tegen Jos terug, alleen verstaat Jos geen plat Frans, of zoals zij dit noemen "Plataue Franciose" ;-)