Maandag 15-06-2015 - Reisverslag uit Frómista, Spanje van Jos en Leon vereck - WaarBenJij.nu Maandag 15-06-2015 - Reisverslag uit Frómista, Spanje van Jos en Leon vereck - WaarBenJij.nu

Maandag 15-06-2015

Blijf op de hoogte en volg Jos en Leon

15 Juni 2015 | Spanje, Frómista

Nadat we alles hadden ingepakt vertrokken we met een nuchtere maag richting Fromista. Om 09.00 uur, zaten we in een cafe, volgens goede Spaanse , aan een ontbijtje.
Het was fris en er was een beetje neerslag maar de wind stond in ons voordeel zodat we flink opschoten. In een chauffeurs restaurant werden enkele broodjes en koffie genuttigd. De dame achter de bar keek een beetje vreemd op toen we 4 broodjes bestelde. Opvallend is dat sommige Spanjaarden 's morgens al een wijntje of een neut nemen.
Voor cavia moesten we een heel stuk over een half verharde weg rijden wat toch weer speciaal was. In Cavia waren er verschillende huizen waaraan een stuk was aangebouwd met leem.
Bij Sint Anton liep de weg letterlijk door een oude kerk wat weer een speciale ervaring opleverde. Aldaar kwamen we veel pelgrims tegen die te voet waren.
Hierna in castrojesiz een pizza genuttigd en een poging ondernomen om een kerk te bezichtigen, deze was helaas gesloten ( een probleem waar we regelenMatig tegenaanlopen.)
Hierna de rio Pisuerga overgestoken, dit is een grens rivier met het district Leon.
Even voor Fromista konden we een oude sluis bewonderen die vroeger schepen een hoogte van ongeveer 15 meter liet overbruggen. Na enkele foto's te hebben genomen, richting centrum gereden om een slaapplaats te scoren. Dit wilde niet zo lukken omdat de meeste plaatsen vol waren maar uiteindelijk was er een dame die wat regelde in pension "via Lactea" de fietsen werden veilig opgeborgen in een oud winkelpand waar de desbetreffende was op gegroeid.morgen moeten we haar om 08.30 uur belden en zeggen " bicycleta" hierna gaan douchen en het dorp gaan bekijken, om 19.30 uur gaan kijken om ergens te Gaan eten en toen we een eetcafe inliepen kwamen we Ben en Christina weer tegen. Je zou bijna zeggen dat het afgesproken werk was maar het is echt toeval.
Hierna volgde een redelijk zwaar gesprek over dood en om de Camino alleen te fietsen. Toen we wilde afronden om iets te eten kregen we niets meer omdat het te laat was. Uiteindelijk in een eetcafe een paella kunnen nuttigen.

• 16 Juni 2015 - 07:26

Pelgrim Werner:

Hallo Jos en Leon,

Fijn om te lezen dat alles naar wens gaat ... Hopelijk genieten jullie nog van de verdere camino want het spaanse stuk is werkelijk heerlijk. Mochten jullie het ooit overwegen kan ik het alleen rijden wel aanraden, de contacten komen vanzelf

• 16 Juni 2015 - 10:16

Petra:

Haai,

Wat een belevenissen, door de kerk fietsen, een cavia bekijken of nuttigen, de fits wegbergen en met een enkel woord over de grens praten terugkrijgen, bijna met honger naar bed, een pelgrim moet vele offers brengen...