Maandag 22-06-2015 - Reisverslag uit Sarria, Spanje van Jos en Leon vereck - WaarBenJij.nu Maandag 22-06-2015 - Reisverslag uit Sarria, Spanje van Jos en Leon vereck - WaarBenJij.nu

Maandag 22-06-2015

Blijf op de hoogte en volg Jos en Leon

23 Juni 2015 | Spanje, Sarria

Om 08.30 uur vertrokken uit Vega nadat Jinn nog een knuffel kreeg van Jos en adressen waren uitgewisseld. Het was meteen flink klimmen en het duurde even voordat we warm gedraaid waren. Hetzerige stuk was nog met de lopers samen maar die bogen snel weer af. De klim werd samen met 2 Spanjaarden gedaan maar heel veel lucht om samen te kletsen had ik niet.
Om 10.00 uur bereikte we de eerste top en wel Cebreio op 1300 meter. Onderweg passeerde we nog een Nederland koppel uit Amsterdam.
Hierna was het klimmen en dalen en in Cebreio werd de eerste stop gemaakt om een oud kerkje met een speciaal Mariabeeld te bezoeken. Verder waren er huisjes met rieten daken en typische stenen. Rond 11.15 uur werd de Alto do Poio bedwongen , deze is 1335 meter hoog.
Tijdens een stop in Fonfna kwamen we ingesprek met 2 Duitse wandelaars, deze vertelde dat het nu minder leuk werd. In het begin van de tocht, die voor hun in saint Jean pied de port begonnen was. Waren er de echte pelgrims en nu waren er heel veel jonge Spanjaarden die nu begonnen met hun tocht en niets sociaals of gemeenschappelijks hadden ( er werd nog maar nauwelijks gegroet en de smartfone was het heilige der heilige)
Om 13.00 uur aangekomen in Saria wat tevens ons eindpunt voor die dag was. Kamer werd snel gevonden en het uitpakken, douchen en wasje doen is louter een routine geworden, het Amerikaans/Chinees koppel kwamen we ook nog in de stad tegen.
Om 15.00 uur gaan lunchen en toen we bijna klaar waren kwamen Ben en Cristianne langs. Deze stopte en er werd samen nog een pint gedronken. Ben vertelde dat ze een Hongaar waren tegen gekomen die alleen een beetje Italiaans en Spaans sprak waarna de de droge opmerking plaatste " en Hongaars dan ? "
Via de Camino voor lopers door de stad gelopen en een mooi kerkje en klooster bekeken. Hier kwamen we een stel uit Schiedam tegen, ook hier werden de nodige ervaringen uitgewisseld.
Later op de avond nog een pintje gaan drinken, bij het terras waren 4 Spanjaarden plantenbakken aan het verplaatsen met een steekkarretje. Ze plaatste de steekkar op de kopse kant en de anderen tilde dan de bloemenbak op en zo werd deze verplaatst. Jos kon het niet laten om advies te geven om de bak in het midden te tillen met de kar maar uiteindelijk bleek het wiel van het steekkarretje los te zitten. Om 22.30 uur het bed ingedoken.

• 23 Juni 2015 - 19:09

Wilma Janssen:

Kreeg nu pas in de gaten dat ik jullie kon volgen. Heb enkele verslagen gelezen. De reis lijkt me een geweldige ervaring! Succes met het laatste stuk!

• 24 Juni 2015 - 07:43

Bert:

Heerlijk dat Jos zelfs in Spanje zijn klus adviezen kwijt kan. Hadden ze ook spiekes voor het rechtzetten?

• 24 Juni 2015 - 10:05

Petra:

Hallo beide,

Jos spreekt Nederlands en plat, dus twee talig.

Inderdaad is de smartphone heilig, in Londen zat iedereen in de metro op een schermpje te staren, toeristen hadden het ding continu in de hand, en in restaurants werd gecommuniceerd met het apparaat, en veel minder met elkaar.
    Wo mot det her?

Ik realiseer me nu dat je wel kleine stukken van de camion, (of beter Camino) kunt afleggen, maar dat je dan niet in de heilige sfeer komt, die jullie nu beleven. (ahum)

Jongens, zet m op, de laatste loodjes!