donderdag 25-06-2015 - Reisverslag uit Santiago de Compostella, Spanje van Jos en Leon vereck - WaarBenJij.nu donderdag 25-06-2015 - Reisverslag uit Santiago de Compostella, Spanje van Jos en Leon vereck - WaarBenJij.nu

donderdag 25-06-2015

Blijf op de hoogte en volg Jos en Leon

28 Juni 2015 | Spanje, Santiago de Compostella

Vannacht slecht geslapen en vaker wakker gelegen, Leon heeft goed geslapen. Om 7 uur actief om onze bagage zo te verdelen dat we weinig handbagage mee hoeven te nemen in het vliegtuig
We komen vele plastic zakken tegen die we gedurende onze reis verzameld hebben en dat scheelt on gewicht. Dus 3 bagagetassen kunnen op de fiets.
Omdat we nu tijd hebben om naar de kathedraal te gaan, verwachten we dat het minder druk is. Maar ook om 8.30 uur zijn anderen ook op het idee om vroeg op pad te gaan. Een prachtige kerk, crypte bezocht en elektrisch kaarsen aangezet, meegelopen in de rij om het Jacobus beeld te omhelzen, rijk versierd met kostbare edelstenen!
Eenmaal buiten naar een bar om te ontbijten; spek met ei, croissant, verse sinaasappelsap en koffie. Hierna naar het adres van UPC gelopen en tot 14 uur kunnen we de fiets met bagage inleveren. Een Belgisch echtpaar hebben discussie of ze hun bagage mee laten gaan met de fiets, want de man had al extra bagage mee geboekt met het vliegticket, zonde geld?!
Terug bij ons hostal komt de beheerder net binnen lopen en kunnen we onze fietsen ophalen. Bij UPC aangekomen, worden we vlug en vriendelijk geholpen en laten onze fietsen met enige weemoed achter.
Terug de stad in koffie en even contact met het thuisfront. Komen dan B en C tegen, Jos koopt enkele ansichtkaarten en we gaan terug om fototoestel op te halen op onze kamer.
Om 15 uur gaan we terug naar het grote plein om alle indrukken op ons af te laten komen. De emotionele aankomsten van lopers, - groepen, fietsers en hun uiting van blijdschap dat ook zij hun einddoel behaald hebben. Groepen scouting klappen meestal, leggen hun rugzakken op de grond en vliegen al juichend elkaar om de nek! Op de grond zittend maken we ondertussen ons reisverslag om de beurt verder af.
Ik vraag me af hoe de anderen die wij onderweg getroffen hebben, het maken. Treffen wij hen nog? zijn ze nog onderweg? delen we nog voor ons vertrek onze verhalen?
Bij bar waar WiFi is, versturen we ons reisverslagen en morgen trekken we tijd uit om het museum te bezoeken en een aandenken te kopen. Morgenavond gaan we naar de avondmis in de kathedraal, waar we zeker ervan zijn dat met het wierookvat gezwaaid wordt.
We hebben met B en C (Ben en Cristian) afgesproken om samen te gaan eten en treffen ons op het grote plein. Samen zijn we diverse tapas restaurantjes langs gelopen om overal weer iets anders van vis te proeven. Zo ook de Jakobsschelp, Vicira en de octopus, Bulba.
Na middernacht weer op de kamer in slaap vallend van de indrukken van vandaag.

• 28 Juni 2015 - 10:05

Petra:

Hallo jongens,

Als ik dit lees zijn jullie alweer thuis.
    Maar ik ben er zeker van dat jullie een onvergetelijke reis hebben gemaakt, samen, misschien weemoedig dat het voorbij is, maar aan alles komt een eind!
    Geniet van de herinneringen en blijf nog maar even in de sfeer!

Nogmaals chapeau!

• 28 Juni 2015 - 10:12

Ricky:

Hoi Leon en Jos,

Waar jullie zo lang naar hebben toegeleefd, is voorbij!
    Koester de herinneringen!!!
    Voor je het weet zit je weer in de dagelijkse "sleur".
    Jos jij hebt nog een week om af te kicken toch?
    Fijne zondag,
    groetjes,
    Ricky

• 28 Juni 2015 - 10:28

Jos:

dank je wel!
    De ervaringen van de Camino neem ik verder me in het dagelijkse leven.

• 28 Juni 2015 - 15:56

Ger. Dierx :

beste Jos en Leon,
    Gefeliciteerd met jullie pelgrimstocht, een onvergetelijke ervaring en mega indrukken.
    Ik vond het erg boeiend om jullie dagboek steeds te lezen.
    Welkom thuis!