vrijdag 26-06-2015 - Reisverslag uit Santiago de Compostella, Spanje van Jos en Leon vereck - WaarBenJij.nu vrijdag 26-06-2015 - Reisverslag uit Santiago de Compostella, Spanje van Jos en Leon vereck - WaarBenJij.nu

vrijdag 26-06-2015

Door: Jos

Blijf op de hoogte en volg Jos en Leon

30 Juni 2015 | Spanje, Santiago de Compostella

Vanmorgen "uitgeslapen", is meer blijven liggen totdat het 8.30 uur is. Minder goed geslapen en vandaag de laatste dag hier in Santiago. Leon heeft ook niet geweldig geslapen en gaan we naar het restaurant waar ze WIFI hebben, voor ons het ontbijt. Via Facebook veel reacties gekregen en respect dat we ons doel gehaald hebben.
Later weer op onze kamer en daar ontdekt Leon dat hij zijn stempel-pas kwijt is! Hopelijk meegegeven met de bagage en fiets, "ik ben liever mijn certificaat kwijt dan de pas met unieke stempels!" aldus Leon.
Vandaag zouden we gaan shoppen, naar het museum van de kathedraal gaan en vanavond naar de Pelgrims Mis van 19.30 uur. In het centrum lopend komen wij bij toeval uit bij een klein pelgrims museum. Daar ontmoeten we een echtpaar uit Roermond en werden de nieuwtjes uit Roermond even verteld. Zij zijn op vakantie hier en snoven op diverse plaatsen cultuur op.
Na het bezoek op zoek naar een aandenken van onze tocht en al snel komen we uit bij een pelgrim, beeldje van hout. Ik twijfel nog over de prijs en probeer te onderhandelen. Dit lukt me niet maar krijg toch klaar om een magneet afbeelding van de kathedraal er extra bij te krijgen. Handelsgeest zit er nu eenmaal in en is gedurende de reis ook niet verdwenen.
Na de lunch naar het museum van de kathedraal en terug naar onze kamer en ff op bed liggen rusten.
Om 18 uur actief en op weg naar de kathedraal, want we willen verzekerd zijn dat we een zitplaats hebben tijdens de Mis. Bij aankomst zitten er toch al diverse mensen in de banken in de zijvleugel en nemen we plaats. Mensen kijken is dan een leuke afwisseling en nar ruim een kwartier zijn er niet meer zoveel vrije plekken op te bespeuren. Diverse keren wordt door een van de toezichthouders omgeroepen om stil te zijn. Dan rond de klok van 19.15 uur vraagt een non de aandacht. Blijkt dat zij tekst enkele keren voorzegt en aan de aanwezigen vraagt dit te herhalen. Dan gat ze deze tekst voorzingen en de "kerk valt in". Dit herhaalt zich enkele keren en ze gooit er nog een tekst bovenop.
Dan wordt door een andere persoon pelgrims en groepen pelgrims genoemd uit diverse landen; ook Nederland zit erbij. Je kunt dit aangeven om genoemd te worden.
Dan is het tijd dat de priesters komen, ZEVEN stuks in vol ornaat en zet de non in kwestie het gezang in en de gelovigen volgen haar gezang. De dienst is van een normale H.Mis en gespannen wachten Leon en ik op het moment dat het grote wierookvat aangestoken gaat worden en in beweging wordt gezet. Dit gebeurt dan op het einde van de H.Mis en wordt door 6 - 7 mannen in bruine kledij het wierookvat in beweging gebracht. Na enkele flinke rukken zwaait het vat al bijna tegen het plafond in de zijbeuken van de kerk en laten ze hierna het wierookvat uitzwaaien en tot stilstand gebracht.
Bijna iedereen staat druk te fotograferen of te filmen om alles goed vast te leggen.
Wat jammer is achteraf is dat de dienst alleen in het Spaans is, terwijl wij hadden verwacht in het Latijn, dat zou iedereen kunnen volgen van de "oude" stempel.
Weer buiten lopen tegen een winkeltje aan waar een enorme kaars staat. 2,5 meter hoog, 25 cm doorsnee en bruin van kleur. Aan de voet van de kaars zit een mw met verf te schilderen. Blijkt dat de kaars door 3 mannen in ST Jean Pied de Port is opgehaald, gedragen op hun schouders tot hier in Santiago. De belangrijkste kerken waar zij langs gelopen hebben, wordt door de eigenaresse op de kaars geschilderd.
Van dit verhaal trek gekregen en naar een terras gelopen waar we pizza gegeten hebben en voor het laatst het nachtelijk leven van de pelgrimsstad kunnen opsnuiven.
Morgen is het op tijd op, ontbijtje nuttigen, naar de bushalte richting vliegveld en dan huiswaarts.

• 04 Juli 2015 - 15:20

Caminofrans:

Ola Pelegrino,s,
    Ik heb me kosteluk geamuzeerd met u verslagen en wil uw nog feleciteren met het behale van Santiago! Ik herkende veel daar ik hetzelfde suk heb gelopen alleen heb ik af en toe de bus moeten pakken ivm blaaren!
    Ik wens u beide nog veul plezier!
    Gegroet, van een ervaren pelgrim
    Caminofrans